Finance

Onze Verhoeve Ambassadeurs

Bij Verhoeve, onderdeel van de Quoratio Groep, zijn we elke dag op zoek naar nieuwe collega’s. Naast de reguliere werving door onze recruiters kunnen ook onze eigen medewerkers nieuwe collega’s aandragen. We noemen dit ‘referral’ en dit is voor Recruitment een enorme hulp. Immers: onze eigen medewerkers kennen de organisatie en de cultuur. Als zij iemand bij de organisatie voorstellen hebben we een grote kans op een goede match! En wat blijkt, ruim 42 procent van de personen die collega’s aandragen, verwelkomen we als nieuwe collega! Toch kan het best spannend zijn om iemand uit je eigen netwerk aan te dragen, zeker als je dat nog nooit eerder gedaan hebt. Om die spanning bij weg te nemen en te laten zien hoe succesvol een referral kan zijn, spraken we met collega’s Paula en Lisette. Paula stelde Lisette voor bij Verhoeve.

Het succes van Referral Recruitment - hoe het begon

Paula is nu bijna 3,5 jaar in dienst bij Verhoeve. Iets langer dan een jaar geleden droeg zij Lisette aan als nieuwe collega. De meiden kennen elkaar van hun opleiding. Dat begon op het Windesheim waar ze beiden Bedrijfseconomie studeerden. Omdat ze niet bij elkaar in de klas zaten, spraken ze elkaar in die tijd nog niet echt veel, maar het zorgde wel voor de eerste ontmoeting. Paula: ‘Op het moment dat we naar de Rijksuniversiteit Groningen gingen kwam echt de klik. Daar volgden we beiden de Master Controlling en kwamen we ook bij elkaar in de klas. De klik ontstond toen omdat er een aantal mensen vanaf het Windesheim die master ging volgen. Je kent elkaar dan al een beetje en je trekt dan toch sneller naar elkaar toe.’

Sneltreinvaart

Na haar afstuderen startte Paula direct bij Verhoeve en inmiddels heeft ze zich ontwikkeld tot Financial Controller. We waren benieuwd wat haar aanzette tot het aandragen van Lisette als referral. Paula: ‘Lisette, was het niet zo dat jij mij appte over Verhoeve?’ Lisette: ‘Ja dat klopt! Ik had op LinkedIn gezien dat jij bij Verhoeve werkte en had al een aantal keer Verhoeve voorbij zien komen door posts van de recruiter en toen ben ik eens rond gaan kijken wie Verhoeve kende en dat was Paula in dit geval. Ik was benieuwd of de organisatie ook echt zo leuk was als dat het in de berichten over kwam.’ Paula: ‘Klopt, toen heb ik aangegeven dat ik de recruiter wel even een berichtje zou sturen voor een gesprek en zo is het balletje gaan rollen.’

Het verdere proces ging toen in sneltreinvaart. Lisette: ‘Het ging echt super snel. Ik werd diezelfde ochtend volgens mij nog gebeld en één of twee dagen erna hadden de recruiter en ik al een gesprek in een Van der Valk-restaurant om elkaar te leren kennen. Die week daarop had ik mijn contract al getekend.

De doorslag

En wat gaf dan de doorslag? Lisette: ‘Voor mij waren dat de dingen die ik las. Blogs waar ook stond hoeveel uitdaging en afwisseling en eigen inbreng je hebt. Wat ik vooral belangrijk vond is dat je niet zomaar een nummertje bent en er echte persoonlijke aandacht voor je is. Dat in combinatie met wat Paula mij vertelde over Verhoeve was doorslaggevend. Zij gaf aan dat zij haar werk inderdaad heel erg leuk vindt. Ze is ook een tijdje ziek geweest en daar werd heel goed mee omgegaan, toen dacht ik ja: laat ik het maar gaan doen!’ Paula: ‘Haar aandragen was ook heel logisch voor mij. Ik wist natuurlijk wie ze was als persoon en toen ze vertelde over wat ze in de blogs en online had gelezen dacht ik ja, dat is ook echt zo. Dus ik heb er niets eens echt bewust over nagedacht. Ik voelde gewoon dat het zou matchen.’

Kloppend plaatje

Kom je in dienst, dan proberen we iemand in zijn eerste jaar minimaal twee opdrachten te geven. Bij Lisette was het echter het geval dat de eerste opdracht verlengd werd. Ze hield zich bezig met procesverbetering in het huurproces. Dat de opdracht werd verlengd was iets anders dan ze had verwacht, maar dat vond ze geen probleem. De afwisseling was iets minder, maar de opdrachtgever wilde haar graag nog langer bij de club om de opdracht succesvol af te ronden. Verder was de persoonlijke aandacht boven verwachting. Lisette: ‘In de eerste week ben ik wel door vier/vijf man gebeld om me succes te wensen. Het was bijna een overdosis haha. Maar het is wel fijn dat mensen aan je denken en je belangrijk vinden.
Het was een opdracht op niveau waardoor ik echt heb kunnen laten zien wat ik kan. Ze waren ook echt blij met mij en dat vond ik gaaf. Het plaatje dat ik had, klopte dus helemaal.’

Al met al was deze referral dus een groot succes. Voor Paula was het haar eerste referral en een beetje spannend vond ze het wel: ‘Jij bent toch degene die iemand aandraagt. Ik heb nog gedacht: stel nou dat ze start en het toch niets wordt, ben ik dan verantwoordelijk? Maar zo is het helemaal niet. Als je iemand aandraagt, gaat iemand ook nog helemaal door het recruitmentproces net als ieder ander en de recruiters maken uiteindelijk alsnog zelf de beslissing. De recruiters waarderen het sowieso heel erg als je mee denkt, dus dat is mooi. Als het geen match was geweest in het gesprek dan was dat ook prima.’

Het ambassadeur stokje doorgeven

En zou Lisette ook iemand in de toekomst kunnen aandragen? ‘Jazeker! Kijk, ik zou dat niet zomaar bij iedereen doen. Iemand moet wel doortastend zijn en echt voor zijn werk willen gaan, want dat past bij de Quoratio Groep en Verhoeve. Iemand die zijn werk doet en daarnaast nog een stapje extra zet. Maar als iemand zelf bij mij komt en interesse toont zou ik die sowieso wel doorsturen hoor, want dat iemand daar over nadenkt is ook wat waard. Verder zou ik vooral vertellen over de afwisseling, want werken als consultant moet bij je passen. Ik vind het heerlijk, maar heb ook mensen gesproken voor wie dat niets is. Je moet het leuk vinden om niet te weten wat je volgend jaar gaat doen, dat moet je uitdaging zijn. Maar als ik iemand spreek doe ik dat zeker met veel enthousiasme!’

Enthousiast geworden en wil jij ook ervaren hoe het is om bij Verhoeve te werken? Klik hier voor onze vacatures!

Nieuws & ervaringen van traineeships

25 april 2023 - Een traineeship biedt veel mogelijkheden als kickstart van jouw carrière. Het allerfijnst aan een traineeship is dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt of wat je achtergrond is, of je nou net uit de schoolbanken komt of al enige werkervaring hebt.
Krijgen urgente cliënten altijd voorrang op cliënten die al 4 jaar op de wachtlijst staan? Zomaar een vraag waar je als zorgbemiddelaar mee te maken krijgt. Bij Zorgon vinden we dat zorgbemiddeling echt een vak is. Daarom starten we binnenkort met een één-jarig traineeship over zorgbemiddeling. Wil jij graag een cliënt met een zorgvraag op het juiste moment zorg bieden? Ontdek of het Traineeship Zorgbemiddeling bij jou past. 
Veel uitzendkrachten, geen grip op de personeelskosten, vertroebeling van de rollen en een onderlinge cultuur van naar elkaar wijzen. Een mooie uitdaging voor ons binnen een van de verpleeghuizen van een Nederlandse VVT-organisatie. Het doel? Iedereen, van teamleider tot planner, de tools bieden om hun eigenaarschap te herpakken. En dat lukte!

FITZ heeft in totaal 4 jaar de FD Gazellen-award gewonnen in de categorie grote bedrijven.

Login