HR & Payroll, Nieuws

Vier tips om intern en extern een waardevol netwerk op te bouwen

Het houdt ons allemaal bezig. In tijden van thuiswerken wil je contact blijven houden met elkaar. Met collega’s, met je opdrachtgever, met vakgenoten en misschien wil je wel contact leggen met mensen die je nog niet kent. Om kennis uit te wisselen, om te starten met een nieuwe opdracht of om mensen bij elkaar te brengen met een specifiek doel. Hoe bouw je aan een intern en extern waardevol netwerk? HR Process & Payroll Consultant Caroline geeft je 4 tips!

1.    Organiseer koffiemomentjes

Vraag jezelf eens af: hoe goed ken ik mijn collega’s nu eigenlijk? Van wie zou ik meer willen weten? Met wie kan ik sparren over een bepaald onderwerp? Wellicht had je daar ‘normaal’ geen tijd voor of heb je er niet aan gedacht omdat je vaak met collega’s op locatie aan het werk was. Maar zeg nu zelf... Microsoft Teams is toch super laagdrempelig om even een koffiemomentje in te schieten?
Toen thuiswerken de nieuwe norm werd, heeft onze afdeling Marketing een ontzettend leuk initiatief opgezet voor een koffiemomentje. En dat was een succes. Veel mensen deden mee en je kon zo ook weer nieuwe contacten op doen. Binnen en buiten je eigen domein. Zo dronk ik koffie met vier collega’s waaronder Healthcare en Finance consultants. Sindsdien organiseer ik zelf ook wel eens koffiemomentjes.

Weet je toevallig dat medewerker X aan een leuk project werkt, vraag degene om een keer koffie te drinken en over het project te praten. Spreek eventueel ook alvast een vervolgmoment af, zo houd je je contacten warm. 

2.    Maak jezelf zichtbaar, stel vragen en deel kennis

Maak je jezelf zichtbaar, dan wordt er aan je gedacht. Geven en nemen is hier van toepassing. Een netwerk opbouwen, intern of extern, kan je zomaar eens een nieuwe opdracht opleveren. Hoe ik mezelf zichtbaar maak? 

  • Ik organiseer koffiemomentjes en online lunchafspraken. 
  • Op LinkedIn deel ik relevante berichten over mijn vakgebied met mijn netwerk.
  • Hulp vragen bij een casus of opdracht? Doe dat! Je leert van anderen en anderen van jou.
  • Ik deel resultaten van projecten met collega’s.

Weet van tevoren wat je uit een “netwerksessie” wil halen. En communiceer dit met je gesprekspartner. En als jij degene bent die altijd kennis of ervaringen heeft doorgegeven, wees dan ook niet bang eens iets terug te vragen. Netwerken is immers tweerichtingsverkeer.

3.    Plan een loopbaangesprek of vraag feedback aan vakgenoten

Als trainee of consultant heb je regelmatig contact met met HR en Talent & Professional Development Managers. Doorgaans bespreek je de lopende gang van zaken, praktische wijzigingen, maar ook je carrièreplanning. 

Ik zelf wist al snel, vanaf het moment dat het nieuwe functiehuis online kwam, welke kant zij op wilde. Haar Professional Development Manager groeide naar zeggen van Caroline met haar mee! Maar soms zijn er ook collega’s die eerst willen sparren met collega’s of externen die een vergelijkbaar carrièrepad hadden doorlopen, voordat zij een ‘definitieve’ keuze maken. Ik plande een gesprek met, toen nog mijn Talent Development Manager en in dit geval dezelfde persoon, en voor ik het wist had ik een aantal namen van collega’s die ik eens kon bellen om mijn vragen te stellen en ervaringen mee uit te wisselen. Tijd investeren in jezelf en in anderen, daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

4.    Wees een detective

In ons werk zijn we soms net een detective. We zijn continu op zoek naar het missende puzzelstukje, de fout in het systeem of de juiste processtappen. Wat zeker is: we gaan voor procesoptimalisatie, dus we blijven vragen stellen om tot de juiste oplossing te komen. We gaan ook wel eens ergens tegenin bij het team of management en we betrekken belanghebbenden bij acties die we uitvoeren. 

Om goed te kunnen blijven puzzelen en speuren is het belangrijk op de hoogte te zijn van de trends en nieuwe regels in jouw vakgebied. Hierdoor zie je sneller kansen en kun je bepaalde artikelen en voorbeelden gebruiken als onderbouwing mocht je in het bedrijf nog niet de goodwill hebben opgebouwd om het direct van de grond te krijgen. Eigenlijk zijn we dus net een detective in een team vol ‘Payroll Controllers’. En past dan een puzzelstukje niet, bel dan even die ene collega. Met deze nieuwe inzichten lukt het vast wel.

Wat zijn jouw tips om een waardevol netwerk op te bouwen?
 

Nieuws & ervaringen van traineeships

Vanuit de Quoratio Groep zien we gemeenten regelmatig worstelen met de vraag naar jeugdzorg en de aanwezige bureaucratie. Er moet meer gedaan worden in minder tijd en veelal is er nog geen sprake van een vertrouwensrelatie met de gemeenten. Onze trainees en consultants worden regelmatig ingezet om registraties te corrigeren, achterstanden op toewijzingen weg te werken en in algemene zin de administratie te ontlasten. Dat kunnen collega’s vanuit onze business unit Sociaal Domein & Uitkeringen (Quoratio) zijn, of vanuit de unit Healthcare (Zorgon). En in sommige gevallen werken ze zelfs samen.
 Je bent net afgestudeerd van het mbo, hbo of wo en klaar om het werkveld in te gaan. Of misschien ben je wel gestopt met je opleiding, maar wil je graag ergens aan de slag om te werken en te leren. Wat doe je dan? Misschien is de term ‘traineeship’ in je zoektocht weleens gevallen. Maar hoe weet je of je het juiste traineeship gevonden hebt? En waar moet je op letten bij zo’n traineeship? Wat zijn de eisen? Is dat niet gewoon hetzelfde als een internship? In dit blog geven we antwoord op al je vragen! 
We leven in een wereld waarbij de dagen voorbijvliegen. Dagelijks worden we blootgesteld aan heel veel keuzes, kansen en mogelijkheden. Fear of missing out is een gevoel wat bij veel mensen heerst. We willen niets missen en vergelijken onszelf bewust en onbewust met anderen. In mijn omgeving merk ik dat veel mensen zich laten meeslepen in de dagelijkse sneltrein. Zeker nu de wereld weer langzaam opengaat, stroomt de agenda weer vol met sociale activiteiten. Maar hoe weet je zeker dat je in de juiste (snel)trein zit?

De Quoratio Groep heeft twee jaar op rij een FD Gazellen-award gewonnen in de categorie grote bedrijven.

Login

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, zonder daarbij persoonsgegevens te verwerken